Luonnon kannalta kestäviä ratkaisuja

29.11.2017

Sanomalehti Keskisuomalaisen toimittaja vieraili meillä ja kirjoitti hienon jutun yrityksestämme. Kuvan alla juttu kokonaisuudessaan. Kannattaa lukea!

 

Sanomalehti Keskisuomalainen 28.11.2017,
Yritykset ja työelämä s. 16-17

Jyväskylä,
Pia Tervoja

 

Sukarwoodin katse on kuluttaja-asiakkaissa
ja viennin aloittamisessa

 

Jyväskyläläisen Sukarwoodin valmistama Aarni 203-valaisin on valittu mukaan viralliseen 100 hyvää Suomesta ohjelmaan. Se ei ole ihme, sillä valaisin on niin lähellä suomalaisten perusarvoja –metsää ja metsästä nousevaa hyvinvointia.

Sukarwood hyödyntää tuotesuunnittelussa kotimaista sellua. Suomessa on keitetty sellua jo 150 vuoden ajan, mutta sitä käytetään pääasiassa kuiduksi liotettuna. Yrittäjä Nina Porasen Sukarwood luottaa sellun kauneuteen ja jalostaa sille uusia käyttökohteita muotoilun avulla.

Kun Sukarwood perustettiin Poranen ja silloinen yhtiökumppani Aki Saarinen lähtivät ideoimaan ja kokeilemaan, mitä kaikkea sellusta voisi tehdä. Aivan ensimmäisenä sellu vietiin askartelumateriaaliksi päiväkoteihin ja kouluihin.

-Kun olin ensimmäisiä kertoja tekemisissä sellumassan kanssa, koin wau-elämyksen. Se oli niin miellyttävän tuntuista ja pehmoista. Totesimme, että sellu olisi lapsille hieno askartelumateriaali. Täysin myrkytön eikä tarvitse liimoja ja liistereitä muotoiluun, Poranen kertoo.

Vajaassa kolmessa vuodessa Sukarwood on kulkenut henkisesti pitkän matkan. Jos aluksi mentiin sellu edellä, nyt keskiössä ovat omat tuotteet ja niihin liittyvät tarinat.

-Olemme panostaneet tuotteistamiseen ja Sukarwood-brändin kirkastamiseen, Nina Poranen toteaa.

 

Sukarwoodin tuoteperheeseen kuuluu kolme muotoilija Jonas Hakaniemen suunnittelemaa valaisinsarjaa, henkareita ja pakkauksia.

-Olemme panostaneet kovasti siihen, miten rakentaa yrityksen ydinviesti niin, että se avautuu asiakkaalle saman tien, kun hän näkee meidän tuotteen, kertoo Sukarwoodin myynti- ja markkinointitehtäviin sekä tuotteistamiseen avuksi tullut Nina Maarit Partanen.

 

Sukarwoodin ytimessä on tuotteet, joiden valmistuksessa on mietitty luonnon kannalta kestäviä valintoja. Pisimmälle ajatus on viety Aarni-valaisinsarjassa, joka on tehty pelkästään sellukartongista ja vanerista ilman metalliosia.

-Olemme kyllä kokeilleet erilaisia värjäysmenetelmiä, mutta päätyneet siihen, että antaa sellun luontaisen kauneuden puhua puolestaan, Poranen lisää.

Valaisimet myös toimitetaan asiakkaalle litteässä pakkauksessa, jolloin pakkausmateriaalia tarvitaan mahdollisimman vähän. Tuotteet ovat koottavia, mutta kokoaminen tapahtuu helposti ilman työkaluja ja monimutkaisia ohjeita.

 

Sukarwoodin valaisimien ja henkarien ensimmäiset asiakkaat ovat olleet pääasiassa yrityksiä, mutta nyt huomio on käännetty myös kuluttaja-asiakkaisiin. Tästä viestii muun muassa kivijalkamyymälän avaaminen tänä kesänä.

Liikkeen avajaisissa vieraat saivat kirjoittaa omia metsämuistoja. Sukarwoodissa halutaan tuoda esiin ihmisten omat elämykset.

-Aina, kun puhe kääntyy metsään, ihmisillä herää muistoja ja yleensä ne ovat mielihyvää tuottavia kokemuksia. Tällaista vuoropuhelua haluamme käydä asiakkaiden kanssa, Nina Maarit Partanen sanoo.

 

Nina Porasen mukaan Sukarwood on löytänyt muutamia asiakkaita myös ulkomailta. Parhaillaan tehdään töitä pientuotevalikoiman kasvattamiseksi ja kartoitetaan vientimahdollisuuksia esim. Japaniin.

-On hienoa, että sain Nina Maaritin avuksi tähän, sillä hän loi jäte- ja kierrätysmateriaaleista designtuotteita valmistaneen SECCO-brändin ja rakensi sille kansainvälisen jälleenmyyntiverkoston.

 

Tiimiyrittäjyys on menestystekijä

 

Yrittäjä Nina Porasen puheissa toistuvat usein sanat yhdessä tekeminen. Tiimiyrittäjyyden arvostaminen juontaa juurensa vuosien taakse, kun Poranen opiskeli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemiassa –sen ensimmäisessä Round the World –tiimissä.

-Olen Tiimiakatemian pioneereja. Opintojen jälkeen lähdin tiimiyrittäjäksi Villimieli-koulutusyritykseen, joka vei tiimiajatusta yrityksiin.

Myöhemmin Nina Poranen teki ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kansainvälisestä liiketoiminnasta. Opinnäytetyössään hän haastatteli 14 keskisuomalaista biotalousalan asiantuntijaa. Poranen halusi selvittää, miten yritykset ja muut organisaatiot voisivat tiivistää yhteistyömallejaan tehostaakseen uusien yritysten syntymistä.

Uskon yrittäjyyteen, yrittäjämäiseen tapaan tehdä asioita ja yhteistyöhön. Toivottavasti voimme omalla pienellä esimerkillämme innostaa muitakin etsimään osaavia kumppaneita ja lähtemään rohkeasti tekemään unelmistaan totta.

 

Sukarwoodin toimintamalli perustuu sekin yhdessä tekemiseen ja eri alojen ihmisten osaamisen hyödyntämiseen. Tällä hetkellä ydintiimiin kuuluu Nina Maarit Partasen lisäksi muotoilija Jonas Hakaniemi ja media-alan ammattilainen Niki Rutanen.

Tuotteiden valmistus tapahtuu luonnollisesti sekin verkostossa, johon kuuluu useita yrittäjiä. Puuosat valmistaa kaksi puuseppää, toinen Jyväskylästä, toinen Lahdesta. Sellu stanssataan ja pakkaukset sekä henkarit valmistetaan Lempäälässä. Metalliosat tulevat Keuruulta ja sähköosat Orimattilasta. Valaisimet kootaan Jyväskylässä.

Viimeisin yhteistyökuvio on ollut Wood Vibes –pop up kauppa, joka toimii kuukauden ajan osana Sukarwoodin myymälää.

-Myynnissä on upea kattaus kotimaisten yrittäjien puusta tehtyjä tuotteita, joissa on jotain uudenlaista ajattelua. Pop up –kauppa on kokeilu. Kuluttajat päättävät jatketaanko tämäntyyppistä myymälää, Nina Poranen kertoo.​

 

Sukarwood

-Tuotebrändin taustalla on vuonna 2015 perustettu Sellusta Finland Oy, jonka perustajaosakkaita olivat Nina Poranen ja Aki Saarinen. Tällä hetkellä Poranen on yksin yrityksen pääomistaja.

-Valmistaa skandinaaviseen muotokieleen perustuvia ekologisia valaisimia, henkareita ja pakkauksia. Sukarwoodin pääsuunnittelija on jyväskyläläinen muotoilija Jonas Hakaniemi.

-Yrityksen kaikki tuotteet tehdään kotimaisesta havusellusta. Tuotteiden raaka-aine tulee Metsä Fibreltä ja UPM:ltä. Tuotteiden valmistus tapahtuu kokonaan kotimaassa.

-Yrityksellä on oma kivijalkaliike Jyväskylän keskustassa (Yliopistonkatu 19). Lisäksi tuotteita myydään verkkokaupassa ja neljän eri puolella Suomea olevan jälleenmyyjän kautta.

 

Piditkö lukemastasi? Vinkkaa tästä muille: